Gratis

Man kan da ikke gå på vandet?!

Beskrivelse

Verden tager sig forskelligt ud, alt efter hvilke briller man ser den igennem - og sådan forholder det sig også med tekster. Vi ser og læser altid verden fra det sted, vi selv står. Vi ser en del, mens noget andet for- bliver skjult. I projektet her præsenteres dette med brillen som metafor for forskellige synsvinkler.

Eleverne arbejder med metaforen, som illustrerer, at menneskers blik og perspektiv på tilværelsen sjældent er helt ens. Metaforforståelsen leges ind med ”brillefodbold” og andre øvelser.

De forskellige perspektiver introduceres i en nyproduceret tegnefilm, hvor en dreng læser fortællingen om Vandringen på søen med tre forskellige briller. Eleverne læser derefter to andre bibelske tekster med projektets briller og undersøger om brillerne repræsenterer forskellige pointer i teksterne.

Gennem hele forløbet arbejder eleverne med en lille kasse, hvor kassens sider repræsenterer forskellige udlægninger af et begreb eller en tekst. Kassen indgår også i projektets kirkebesøg, hvor eleverne erfarer, at også i kirkerummet kan ord og begreber betyde andet og mere, end det man kan se med det blotte øje.

Projektet afrundes med en skriveworkshop designet af forfatter Mette Vedsø.

Via forskellige ord-skulpturer kommer projektets briller i spil og sættes i relation til metaforen VEJ. Alle elever producerer tre skriftlige værker, som viser, at der også altid er flere mulige perspektiver på tilværelsen.

Til inspiration for arbejdet findes på projektets hjemmeside to korte videoforedrag om metaforer og forskellige måder at læse bibelske og andre tekster på med cand.theol, ph.d i virksomhedskommunikation og leder af VIA, Linda Greve og dr.theol. og professor i teologi ved Københavns Universitet, Mette Birkedal Bruun.

Formål

Projektets overordnede formål er at udvide perspektivet på læsning af tekster, så eleverne kan tilegne sig en mere differentieret forståelse af tekster, andre og verden. Herigennem får de styrket deres udgangspunkt for at tage stilling og handle i eget liv og fællesskaber.

Målet er mere konkret at bibringe eleverne nogle læsestrategier, så de erfarer, at tekster kan læses på flere forskellige måder, og at dette skaber mulighed for en mere nuanceret forståelse af dem.
Tanken er, at elevernes evne til at skifte blik på de bibelske tekster også skal kunne anvendes til fortolkning af andre tekster og bredere kulturelle sammenhænge.

Sted

På skolen og i den lokale kirke.

Undervisningsmateriale

Projektets materiale udleveres på inspirationseftermiddagen 10. oktober.

Tilmelding

Tilmeldingsfrist: 12. august på skole-kirke-aarhus.dk. Tilsagn/afslag gives i uge 33

Tilmelding
Tilmeldingsfrist
12.08.2023