Skolestyrkens trivselsforløb
Flere og flere skoler implementerer Skolestyrken. Og nu har første kommune besluttet, at Skolestyrken skal rulles ud på alle kommunens skoler. Det vidner om, at programmets systematiske og helhedsorienterede tilgang til trivselsarbejdet er meningsfuldt både kommunalt og på skoleniveau.
Men allervigtigst giver Skolestyrken mening for dem, det hele handler om - nemlig eleverne selv.
Elevråd tager medindflydelse til nye højder
”Det er vildt at se, hvor meget det her projekt har fået eleverne til at rette ryggen, og hvor stolte de er. Nogle af eleverne har bare rykket på en måde, hvor jeg har tænkt, 'hvad er der lige sket her?'”
Sådan lyder det fra Skave Skoles elevråds kontaktlærer, Mirjam Løbner. I forbindelse med deres Skolestyrken-forløb tog elevrådet med stor ansvarlighed teten på en trivselsaktion for bedre sprogbrug på skolen. Læs, hvilken betydning det havde for Skave Skole at gøre eleverne til aktive aktører i skolens trivselsarbejde.
Læs historien om Skave Skole her
Skolestyrkens tre centrale pointer om elevernes stemme
Medindflydelse har betydning for, at eleverne føler sig engagerede og taget alvorligt som en aktiv del af skolens læringsmiljø. På den måde har inddragelsen af eleverne både en social og en faglig effekt.
Få vores råd til elevinddragelse her
Vallensbæk Kommune ruller Skolestyrken ud på alle skoler
En systematisk tilgang til arbejdet med trivsel på tværs af hele kommunen. Det kaster Vallensbæk Kommune sig nu over. Som én af de første kommuner i landet implementerer de Skolestyrken på alle deres skoler.
”Vi vil gerne være firstmovers, fordi vi tager trivslen alvorligt. Derfor går vi nu så systematisk og professionelt til værks,” fortæller Vallensbæk Kommunes borgmester Henrik Rasmussen.
En udrulning på alle skoler er bl.a. med til at skabe et fælles afsæt og en systematisk tilgang til arbejdet med trivsel på tværs af hele kommunen.
Læs om kommunens beslutning her
Skoleledere vil anbefale Skolestyrken
Fik du læst den seneste evaluering af Skolestyrken? Den viser bl.a., at 13 ud af 14 skoleledere vil anbefale Skolestyrken til andre, og at Skolestyrken har styrket og strømlinet trivselsarbejdet.