Eleverne kommer til at møde museumsrummet og sammen med omviseren blive klogere på, hvad det særlige ved et kunstmuseum er. I kommer rundt i gallerierne og børnene skal tolke kunstværker ud fra deres fantasi og nysgerrighed.
Omviseren har valgt en række værker, hvor personer, scenografi eller kunstnerisk udtryk er fuld af handling eller underfundige konstruktioner. Elever og omviser skaber nu fantastiske fortællinger om det sete: Hvem er menneskene? Hvad hedder de? Kender de hinanden? Spørgsmålene er mange, svarene farverige og fantasifulde, når børnenes fantasi slippes løs.
Det handler om at få et sprog om kunst, om at tolke kunst og måske endda få begreber til jeres videre arbejde med billedanalyse.
Forud kan I arbejde med: https://www.aros.dk/media/2823/artifakti_your_rainbow_panorama_med_links...
Inden besøget vil vi bede jer om at orientere jer i retningslinjerne for besøg på ARoS: https://www.aros.dk/da/laering/skoler-og-institutioner/faerdselsregler-p...
Fantastiske fortællinger handler om at være nysgerrig. Om sammen at skabe fortællinger ved at bruge nysgerrigheden og fantasien. Det handler også om at være på museum, at indgå i dialog og at udtrykke sig analytisk om billeder. I kan bruge forløbet til at understøtte eleverne arbejde med kompetenceområdet billedanalyse.
Forløbet fungerer også tværfagligt. Det kan inspirerer elevernes fantansi og bruges som case for efterfølgende arbejde med kompetenceområdet fremstilling i danskfaget. Undervejs i forløbet skal der digtes en historie.
Vi glæder os til at ser jer herinde.