Grundskole
Gratis

Vilde teknologier - teknologiforståelsesdag

Barn, der leger med robot.

Beskrivelse

Velkommen til Vilde Teknologier – en festival fyldt med robotter og spændende teknologi! Denne dag er særligt tilrettelagt for alle 5. og 6.-klasser i Aarhus Kommune, og den er helt gratis. Dagen byder på både fællesprogram og hands-on workshops, hvor eleverne kan dykke ned i teknologiforståelse.

Vær opmærksom på:
Klassen skal vælge enten formiddagsprogrammet (09.00-12.00) eller eftermiddagsprogrammet (12.00-14.30). Begge programmer inkluderer et fælles program efterfulgt af workshops og/eller rundvisninger.

 

Program for dagen

Fællesprogram (09.00-09.45 og 12.00-12.45) 

Store Sal. 247 pladser:

  • Intro - Festivalchef Louise Overgaard
  • Velkommen: Taler offentliggøres snarest
  • Når AI bliver fjollet – og lærerigt - Andreas Refsgaard, kreativ programmør og digital kunstner. Andreas lærer børnene, hvordan kunstig intelligens fungerer, mens de laver sjove memes, billeder og sange. De opdager, hvordan teknologien virker, og hvorfor den nogle gange tager fejl.
  • Intro til formiddagens workshops - Festivalchef Louise Overgaard
     

Workshops (10.00-11.30 og 13.00-14.30):

Vælg den workshop, som klassen ønsker at deltage i. Husk, at fællesprogrammet er nødvendigt for at kunne deltage i workshopperne.

Der er følgende workshops at vælge imellem:

  1. Projektormapping – Hovedbiblioteket (IRIS. 25 pladser)
    Eleverne får mulighed for at eksperimentere med projektormapping, hvor de kan projicere billeder og animationer på fysiske objekter. Madmapper-programmet bruges til at skabe visuelle effekter, der bringer objekterne til live. En sjov måde at forstå, hvordan lys og teknologi kan bruges til at skabe kunst og interaktive oplevelser. Udsolgt kl. 10.00.
  2. FIRST LEGO League – Coding Pirates (Lille Sal. 50 pladser)
    Denne workshop giver eleverne hands-on erfaring med FIRST LEGO League. De lærer at programmere og styre LEGO-robotter, arbejde med innovationsprojekter og udvikle idéer til løsninger på teknologiske udfordringer. En god opvarmning til den kommende sæson af FIRST LEGO League!
  3. 3D animation så nemt, at selv de voksne kan lære det! – Ugly Duckling Games/Tore Neergaard Kjellow (Workshop Zonen. 25 pladser)
    Eleverne lærer at lave sjove og fantasifulde animerede film med Drama Studio. De får værktøjerne til at skabe deres egne figurer, scener og replikker. Et let og intuitivt værktøj, der giver eleverne en god indføring i animationens verden.
  4. Under Overfladen – Hovedbiblioteket (Verdensrummet. 25 pladser)
    Eleverne tager med på en skattejagt under vandet omkring DOKK1. Med GoPro-kameraer på en lang stang får de mulighed for at filme og udforske livet under vandet. En praktisk måde at forstå, hvordan teknologi kan bruges til at undersøge og forstå naturen omkring os.
  5. Byg og programmér med LEGO Spike – Hovedbiblioteket (U1. 25 pladser)
    Eleverne bygger robotter med LEGO Spike Prime og lærer at programmere dem til at udføre forskellige opgaver. Denne workshop introducerer blokprogrammering via iPads, hvor de styrer motorer, sensorer, lyd og lys. Ingen forkundskaber nødvendige – alle elever kan være med.
  6. Playing with the Sun – Hovedbiblioteket (Udenfor Verdensrummet. 25 pladser)
    Eleverne bygger små maskiner, der bevæger sig ved hjælp af solenergi. Gennem sjove udfordringer lærer de om bæredygtig energi, og hvordan vi kan bruge solenergi til at lave teknologiske løsninger. En praktisk og kreativ måde at lære om bæredygtighed og teknologi på.
  7. Tegnerobotter – Robotworkshop med Hans Klysner (Udsigten. 25 pladser)
    I denne workshop kombinerer eleverne teknologi og kreativitet ved at bygge robotter, der kan tegne. De lærer grundlæggende programmering og opdager, hvordan ændringer i robotkonstruktion og programmering påvirker robotternes kunstværker. En sjov og lærerig workshop, der fremmer både teknisk og kreativt arbejde.
  8. Universal Robots – den rigtige robot – Henrik Gabs, Robothus Fyn (Rampen. 25 pladser)
    Eleverne arbejder med rigtige industrirobotter og lærer at programmere dem til at udføre simple opgaver som at tegne, danse eller flytte objekter. Hvis der er tid, prøver de at sætte gribeværktøj på robotterne og få dem til at lave "pick-and-place"-øvelser, som bruges på fabrikker. En sjov måde at forstå robotteknologi i industrien.

 

Rundvisninger

  1. Kom bag kameraet hos DR Vejret (Ved DR-studiet. 25 pladser)
    Følg med, når DR Vejrets redaktør viser, hvordan tv-udsendelser produceres med robotter. Få indsigt i, hvordan robotkameraer gør det muligt at lave udsendelser uden kameramænd.

    Tidspunkter:

    Kl. 10.30-10.45

    Kl. 12.30-12.45: Udsolgt

  • Flere rundvisninger på Dokk1 følger snarest


 

Formål

  • Eleverne får hands-on erfaring med forskellige teknologiske løsninger og processer
  • Eleverne bygger og programmerer robotter, der kan udføre specifikke opgaver
  • Eleverne arbejder med idéudvikling og programmering
  • At eleverne stifter bekendtskab med brugen af teknologi i samfundet

Praktisk information

Sted
Dokk1
Hack Kampmanns Plads 2
8000 Aarhus C
Skjul detaljer

Dokk1

Hack Kampmanns Plads 2

8000 Aarhus C

Forløbstype
Besøg på egen hånd
Foreningssamarbejde
Forløb med formidler
Målgruppe
5. klasse
6. klasse
Fag
Billedkunst
Matematik
Natur/teknologi
Pris
Gratis
Antal
247 (fordelt på workshops og rundvisninger)
Periode
28.08.2025 - 28.08.2025
Emneområde
Innovation og entreprenørskab
Naturvidenskab
Teknologiforståelse
Faciliteter
Mulighed for at spise medbragt mad
Mulighed for toiletbesøg
Handicapvenlige forhold
Verdensmål
SDG

Tilmelding

Gratis

Tilmelding sker til koordinator, Stine Lucia Skødt Rasmussen på mail rsls@aarhus.dk eller telefon 21 18 98 19.

Tilmeldingsfrist: 21.08.2025
Tlf.: 21189819