Grundskole
Forår 2025

Skolebesøg - algoritmernes spil

Billede af skærm med dreng i futuristisk stil

Beskrivelse

Den digitale verden er svær at komme udenom, og mange børn interagerer dagligt med teknologi og sociale medier.

Skolebesøget består af et bevægelsesorienteret spil, hvor eleverne i et fiktivt scenarie skal hjælpe med at undgå en katastrofe, hvor en ond skurk er ved at fratage børn alle deres digitale rettigheder. Eleverne samarbejder om at bygge et “skjold” for klassen, der skal beskytte deres rettigheder fremover. Her får eleverne mulighed for at omsætte den viden, de har opnået gennem forløbet, i en dynamisk, sjov og fysisk aktivitet, der styrker deres forståelse af digitale rettigheder.

Forud for besøget skal eleverne have gennemgået undervisningsmaterialet “Algoritmernes spil”. 

Aktiviteter

Skolebesøget består af et faciliteret bevægelsesorienteret spil, som har fokus på samarbejde og dialog om digitale rettigheder.

Forberedelse

Forud for besøget skal eleverne have gennemgået undervisningsmaterialet “Algoritmernes spil”. Materialet er klar fra marts 2025 og kan findes her: https://mundu.dk/algoritmernes-spil/

Formål

Undervisningsmaterialet “Algoritmernes spil” har til formål at give eleverne en forståelse for, hvordan kunstig intelligens (AI) påvirker deres liv, samt hvilke rettigheder de har i det digitale rum. Forløbet sætter fokus på etik, ansvar og børns rettigheder i en verden, hvor teknologi fylder mere og mere.

Læringsmål

  • Eleverne ved, hvad kunstig intelligens er, og hvordan den påvirker deres hverdag
  • Eleverne kan diskutere etiske dilemmaer omkring AI og børns rettigheder
  • Eleverne kan reflektere over deres rettigheder i den digitale verden og vurdere, hvordan de kan beskytte deres privatliv online

Fælles Mål Dansk

  • Eleven kan vurdere konsekvensen af ytringer på internettet. (It og kommunikation)
  • Eleven har viden om muligheder og faldgruber for kommunikation på internettet. (It og kommunikation)
  • Forløbet opfylder også flere mål indenfor: Oplevelse og indlevelse, Undersøgelse og fortolkning

Praktisk information

Forløbstype
Forløb med formidler
Forløb på skolen
Målgruppe
4. klasse
5. klasse
6. klasse
Fag
Dansk
Idræt
Medier
Pris
2000 kr. pr. forløb
Antal
Minimum 60
Periode
03.03.2025 - 27.06.2025
Skjul detaljer

For at I kan ansøge ULF om refusion skal minimum 2 klasser booke forløbet samtidig

Forløbet er for 2 klasser

Varighed
2 lektioner
Emneområde
Demokrati og medborgerskab
Idræt og bevægelse
Klædt på til voksenlivet
Teknologiforståelse

Undervisningsmateriale - algoritmernes spil

Undervisningsmaterialet 'Algoritmernes spil' har til formål at give eleverne en forståelse for, hvordan kunstig intelligens (AI) påvirker deres liv, samt hvilke rettigheder de har i det digitale rum. Forløbet sætter fokus på etik, ansvar og børns rettigheder i en verden, hvor teknologi fylder mere og mere.

Undervisningsmaterialet består af tre dobbeltlektioner, hvor eleverne gennem en interaktivt narrativ læringsoplevelse lærer om digitale rettigheder og kunstig intelligens. Forløbet præsenteres i et tegneserieformat gennem fortællingen om to børn, Iris og Popper, som møder en kunstig intelligens via et socialt medie. AI’en fremstår i begyndelsen som en ven, men efterhånden begynder den at manipulere børnene og få dem til at handle imod deres egen vilje.

Materialet er tilgængeligt fra marts 2025.

Tilmelding

2000 kr. pr. forløb

For at I kan ansøge ULF om refusion skal minimum 2 klasser booke forløbet samtidig