Grundskole
Gratis
Billede

Beskrivelse

Kunstig intelligens repræsenterer en verden af nye muligheder, men også praktiske, etiske og miljømæssige dilemmaer og svære valg. Sammen med eleverne udforsker vi forskellige dilemmaer, som knytter sig til brug af AI.

Vi spørger:

  • Hvordan påvirker algoritmerne måden, vi opfatter verden på?
  • Hvad gør de ved vores følelser og vores tillid til hinanden?
  • Kan de erstatte menneskelige relationer?
  • Kan maskiner lave kunst, og i så fald, hvor efterlader det kunstnerne?
  • Lærer eleverne på nye måder med AI i skolen, eller snyder de sig selv?
  • Hvad med klimaet; er AI vores hjælper eller fjende?
  • Og hvad med perspektiverne indenfor overvågning, sikkerhed, tryghed og privatliv?

Vi tilbyder 8 forskellige dilemmaspil, som varierer fra 15 til 40 minutter, og klassen kan selv sammensætte den ”dilemmapakke” de ønsker at arbejde med. 

Hvordan arbejder vi?

Vi arbejder med de dilemmaer, som er forbundet med AI via faktiske og fiktive scenarier, som fodrer forestillingsevnen og præsenterer nuancer. 

Vi laver rollespil, debatøvelser og holdningsbarometer, og vi faciliterer samtalen med små nuggets af viden om den aktuelle AI-udvikling. 

 

Formål

  •  at eleverne bliver bevidst om forskellen på viden og følelser,
  • dels af øve uenighed og træne bullshitfilteret. 

    Ambitionen er, at eleverne går mere reflekterede og oplyste fra undervisningen, så de selv kan tage stilling. 

Praktisk information

Sted
Hovedbiblioteket, Dokk1
Hack Kampmanns Plads 2
8000 Aarhus C
Forløbstype
Forløb med formidler
Målgruppe
8. klasse
9. klasse
10. klasse
Fag
Dansk
Natur/teknologi
Samfundsfag
Pris
Gratis
Antal
En klasse á ca. 25 elever
Periode
06.11.2025 - 26.03.2026
Varighed
2 timer
Emneområde
Demokrati og medborgerskab
Teknologiforståelse
Tværfaglige tilbud
Faciliteter
Mulighed for at spise medbragt mad
Mulighed for toiletbesøg
Handicapvenlige forhold