SKAL jeg i teatret, mor?

Af Teaterhuset Filuren - 01.08.2019

I sæson 19/20 undersøger Teaterhuset Filuren, i et stort samarbejdsprojekt, det paradoksale i, at teater for børn og unge altid kommunikeres til voksne, for at nå børn. Vi spørger: Skal det være sådan? Hvordan er det muligt at skabe en kommunikation, så teatre taler mere direkte til børn og unge, så vi skaber en teaterlyst hos dem?

Det handler om at få børnene til at tage medejerskab over og udvide deres kulturelle interesser, så børnene selv siger “wow, det ser fedt ud - det vil jeg”. 
Vi vil høre, hvad børn og unge kunne tænke sig at se på teatret, og hvad de synes om de forestillinger, de ser. 

Børne- og Ungepanel
Derfor inviterer vi en gruppe børn og unge i alderen 9-16 år til at være med i et Børne- og Ungepanel, hvor vi undersøger hvilke midler der skal til for at fange de unge, der hvor de er. Skal vi have fokus på digitale midler som apps, VR-verdener, YouTube og lignende? Skal vi lave mere “larm”/være mere synlige ude i bybilledet? 

Med konkrete aktiviteter omkring teatrets forestillinger, og i sparring og direkte inddragelse af børn og unge i arbejdet med PR og visuel formidling, satser vi på sammen at blive klogere. Forhåbentlig finder vi ikke én, men flere veje til, at teater bliver et aktivt tilvalg på linje med biografture og svømmehallen...Ambitionsniveauet fejler ikke noget!

 

Sidder du inde med erfaring eller idéer indenfor netop dette område, så hører vi gerne fra dig.

Ring eller skriv til os på dfe@filuren.dk eller tlf. 2428 4967.

 

Projektet Den Dobbelte Kommunikation er et samarbejde mellem Teaterhuset Filuren og Teater Hund & Co, og er støttet af Kulturministeriets Applaus projekt, E.P.s Biblioteksfond, Jyllands-Postens Fond og Aarhus Kommunes Kulturudviklingspulje.