Genforeningen 1920 - Dilemmabaseret forløb

Beskrivelse

Vil du være dansk eller tysk? Dilemmabaseret forløb om de nationale spørgsmål i Slesvig i 1920

Der skal være valg om placeringen af grænsen mellem Danmark og Tyskland i 1920. Det er et dilemma. Vil du og din familie være dansk eller tysk?

Det er kun omkring 100 år siden, at den sydligste del af Jylland blev genforenet med Danmark, og Den Gamle Bys undervisningsteam har i anledning af genforeningens 100-års jubilæum udarbejdet et undervisningsforløb, der fører eleverne tilbage i tiden. Gennem et dilemmabaseret forløb introduceres eleverne til Slesvigs historie og afstemningen i 1920, hvor grænsen mellem Tyskland og Danmark skulle fastlægges på baggrund af en folkeafstemning. Eleverne skal på baggrund af fire familiers historier forholde sig aktivt til og diskutere nationalitetsspørgsmålet og afstemningen.

Første del af forløbet er en sanselig rundvisning i Den Gamle Bys 1920’er kvarter, hvor eleverne føres tilbage til 1920’ernes Danmark.

Anden del foregår i et forsamlingslokale, hvor eleverne i fire grupper sættes i rolle som familier i og omkring datidens Flensborg. Hver gruppe får en familiehistorie med forskellige socioøkonomiske og kulturelle baggrunde og bevæggrunde, som har indflydelse på deres valg. Eleverne præsenteres for de forskellige argumenter og overvejelser som familierne gør sig samt kildemateriale i form af agitationsmateriale, som personerne ville have mødt forud for afstemningen. Med udgangspunkt i kilderne, familiehistorierne og deres dilemmaer skal eleverne beslutte, om deres familie stemmer dansk eller tysk. Dette skal præsenteres fra mødelokalets talerstol, hvor hver gruppe fremlægger en brandtale på 3-5 min., der inddrager deres overvejelser og synspunkter. Slutteligt stemmer hver enkelt elev på vegne af deres familie.

Efter afstemningen er der dialog og refleksion over forløbet og resultatet af afstemningen.

Formål

Eleverne får mulighed for:

• At få forståelse sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
• At reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
• At anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historiebrug
• At opnå og demonstrere viden om fagets identitet og metoder, og opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden

Sted
Den Gamle By
Viborgvej 2
8000 Aarhus C
Undervisningsmateriale

Lærervejledning, tekst og kildesæt kan downloades fra denne side: