Kvindemuseet sætter perspektiv på børneliv i starten af 1900-tallet

29.06.2015

Kvindemuseet, 1. - 5. og 8. - 9. klasse. Til 1. - 5. klasse kan du nu booke forløbet 'Ejnar, Karen, Adolf og Vibbe', som handler om børneliv for lidt over 100 år siden. Til 8. - 9. klasse tilbyder museet den nyreviderede udgave af forløbet 'Gid jeg var en mand!'.

'Ejnar, Karen, Adolf og Vibbe - perspektiver på børneliv i starten af 1900-tallet'
Mød drengen Ejnar, som blev fæstet til en gård som seksårig. Og mød proletardrengen Adolf, hvis mor var alene med otte børn. Mød også rigmandspigerne Karen og Vibbe, som levede et sorgløst liv med leg, dans og klaverspil. Alle fire børn er født i starten af 1900-tallet, men med vidt forskellige livsvilkår.

Eleverne møder børnene gennem billeder og fortællinger fra børnenes liv. Undervejs vil eleverne få genstande i hånden, som kædes sammen med fortællingerne. Og de kommer til at sammenligne børneliv i begyndelsen af 1900-tallet med deres egen hverdag. Fortællingerne foregår i udstillingen Pigernes og drengenes historier, som rummer genstande fra 100 års børneliv.
 
Målgruppe: 1. - 5. kl.
Fag: Dansk og historie
 
Forløbet udbydes fra august måned, men kan bookes nu.

Nyrevideret udgave af GID JEG VAR EN MAND! Køn i Romantikken og Det Moderne Gennembrud
Den nyreviderede udgave af forløbet 'Gid jeg var en mand!' kan fungere som et supplement til litteraturundervisningen i Romantikken og Det Moderne Gennembrud i faget dansk samt undervisningen i 1800-tallet i faget historie.
   
Forløbet 'Gid jeg var en mand!' stiller skarpt på forholdet mellem de to køn i 1800-tallet - en tid, hvor både manden og kvinden var fastlåste i bestemte roller, men hvor rollerne også var i opbrud.
 
Eleverne arbejder i grupper med fire temaer: Ægteskab & kærlighed, idealisme, kropsidealer og opdragelse & muligheder. Eleverne kommer til at beskæftige sig med tekstuddrag, billeder samt artefakter og genstande fra 1800-tallet. De kommer fx til at prøve et korset på egen krop samt prøve at brodere som i 1800-tallet. Temaerne perspektiveres til nutiden. I grupper fremlægger eleverne deres nyerhvervede viden, og vi afslutter forløbet med at diskutere de nutidige perspektiver. Eleverne vil opleve, at de både er historieskabte og historieskabende.

Målgruppe: 8. - 9. kl.
Fag: Dansk og historie

Forløbet kan bookes nu.

Fra midt i august måned kan undervisningsmateriale til før og efter besøget downloades fra Kvindemuseets hjemmeside.

Kvindemuseet i Danmark
Domkirkepladsen 5
Aarhus C
25 45 45 10

kvindemuseet.dk