Eleverne er på forhånd inddelt i grupper på 3-5 personer, som v.h.a. et kort finder poster med matematikopgaver. Opgaverækkefølgen er vilkårlig og alle grupper behøver ikke at nå alle opgaver. Opgaveposterne kan ses i et vedhæftet dokument, så I har mulighed for at forberede og efterbearbejde opgaverne. Fortæl eleverne at det er udeundervisning. Det er anderledes end de plejer og forbered dem gerne på, hvad de skal. Det er vigtigt, at de har tøj på efter vejret.
Eleverne i gruppen er på forhånd tildelt forskellige ansvarområder: find posten på kortet, læs opgaven ved posten højt, skriv/tegn gruppens svar, sikre at alle forstår opgaven (evt. 1-2 elever på dette ansvarsområde).
Efter en kort introduktion, arbejder eleverne i grupper. Det vigtigste er ikke, at de finder resultater, men at eleverne sammen kan diskutere og samarbejder. Forløbet kan afsluttes med en fælles kontrolmåling af flagstangsopgaven og en kort evaluering af hvad eleverne har fået ud af dagen. En nærmere gennemgang af de enkelte opgaver fungerer bedst efterfølgende i klasselokalet.
Forslag til læringsmål
Opgavesæt, kan bruges som forberedelse og efterbearbejdning
Kort til matematik i 1,2,3 dimensioner