JUL: Først skal træet vises

Beskrivelse

Til jul pynter de fleste danske familier juletræ. Mange gør det måske uden at tænke over hvorfor. Dette forløb vil til gengæld give klassen en interaktiv og sjov indførsel i historien bag juletræspyntning og andre juletraditioner.

I 1800-tallet var det de færreste ting, som gik til spilde eller ikke havde en praktisk funktion, og ligeså var det med juletræspynten. En stor del af juletræspynten var spiselig, og det er netop den, vi sætter særlig fokus på i dette forløb. Eleverne får lov for både at klippe, folde og bage deres eget historiske julepynt, som man gjorde det for 150 år siden. Undervejs i forløbet bliver eleverne også sat ind i historierne bag julepynt og juletræet i Danmark. Det er et hyggeligt og lærerigt forløb, hvor eleverne bogstaveligt talt får en smag på historien, som er sjældent i et almindeligt klasseværelse.

Aktiviteter
  • Læren får pr. mail tilsendt forslag til forberedelse og efterbearbejdning af museumsbesøget. Det anbefales kraftigt at bruge dette materiale til at forberede eleverne til forløbet.
  • Det er vigtigt, at klassen har delt sig op i 2 hold inden museumsbesøget.
  • Klassen bliver mødt af en af museets formidlere, som byder dem velkommen og introducerer forløbet og konteksten til de ting, eleverne kommer til at sidde med.
  • Klassen deles op i de forberedte to hold. Det ene hold starter med at koge klejner, mens det andet laver julepynt. Bagefter bytter holdene rundt.
  • Til sidst samler vi de to hold, og eleverne får deres klejner i de kræmmerhuse, de selv har fremstillet. Her bliver der rundet af, hvor der er plads til spørgsmål og flere gode julehistorier eller historier om jul.

Formål

  • At eleverne får kendskab til historien og udviklingen af de traditioner, der knytter sig til fejringen af juleaften i Danmark, især traditionen med juletræet.
  • At eleverne fremstiller klejner, som er en af de ældste former for julebagværk i Danmark.
  • At eleverne fremstiller Jakobsstiger og gammeldags kræmmerhuse, som er eksempler på julepynt, der repræsenterer 1800-tallets forestillinger og traditioner i forbindelse med juleaften.
  • At eleverne opnår forståelse for, hvordan samfundets vilkår og udvikling afspejler sig i julepynten til forskellige tider.
  • At give eleverne mulighed for at bygge bro mellem fortidens virkelighed over tid til deres eget liv og vilkår.

 

Sted
Viborgvej 2
8000 Aarhus C