Geometri i det fri

Beskrivelse

I dette forløb arbejder vi med geometriske figurer. Eleverne genkender geometriske figurer i bygninger og uderummet.

Eleverne oplever, konkrete praktiske problemstillinger, som skal omsættes til matematikopgaver. Hvor mange kubikmeter flis skal vi bestille for at lægge et nyt lag i haven? Hvor stor skal vores regnvandsbeholder være for at kunne samle vandet? Det betyder, at eleverne skal finde ud af hvilke mål, de skal tage. De skal så lave målingerne, så de efterfølgende kan beregne arealer og rummelige mål. De får også behov for at omregne længdemål fx fra mm til meter. 

Det er ikke vigtigt, at alle elever når alle opgaver. Det vigtige er, at eleverne i grupper diskuterer og forstår opgaverne og kan tage målene. Selve beregningerne kan de evt. vente med at lave til hjemme på skolen.

Formål

  • at arbejde med geometri og i praksis forstå og opleve forskellen på 1, 2 og 3 dimensioner.
  • at opleve, hvordan regnvandsopsamling fungerer og laver relevante beregninger om opsamlingen af regnvand.
  • i praksis lave: omregning af længdemål, areal- og rummelige beregninger. 
Sted
Natursamarbejdet
Louisevej 100
8220 Brabrand
Undervisningsmateriale

opgave 1-3 med besvarelser

opgave 4 med besvarelser