Gratis

Den digitale butik - POWER Tilst

Beskrivelse

Hvordan bruger POWER i Tilst​ data til planlægning, og hvordan kan automatiske prognoser (automatisk disponering) hjælpe med at styre varebestilling, lagerbeholdning, vagtplaner m.v.?

Igennem dette undervisningsforløb i Matematik, vil eleverne få en forståelse for vigtigheden af databearbejdning, og hvordan man kan bruge matematiske modeller til at regne på, hvad der kommer til at ske i virkeligheden.

Undervisningsforløbet er udviklet til Matematik på 7.-9. årgang. Det opfylder en række Fælles Mål i Matematik inden for Modellering og Kommunikation og bidrager endvidere til opfyldelse af målene i faget Uddannelse og job. Som en del af undervisningsforløbet besøger klassen en detailbutik, hvor de får et hands-on indtryk af, hvordan det, de lærer i klassen, hver dag bruges i verden omkring os. Samtidig stifter eleverne bekendtskab med jobfunktioner, uddannelser og karriereveje i detailhandlen og en almen viden om det private erhvervsliv og dermed det samfund, de indgår i. 

Forløbet er udviklet af DA Åben Virksomhed

Formål

Når klassen har gennemført dette forløb, kan de:

  • Forklare, hvad Automatisk Disponering er.
  • Give eksempler på hvilke data, der bliver registreret i forbindelse med Automatisk Disponering.
  • Udvælge data og variable til at opstille en matematisk model for Automatisk Disponering.
  • Oprette en model i et regneark med data og regnearksformler, så den kan simulere automatisk disponering af et antal varer i en butik (Modellering).
  • Formidle den nye viden om Automatisk Disponering og den matematiske model i regnearket i en skærmoptagelse (Kommunikation).
Sted
POWER Tilst
Anelystparken 13, st.
8381 Tilst
Undervisningsmateriale

Elevark mm. kan findes her: link
Lærervejledning er vedhæftet herunder:

Tilmelding

Spørgsmål til det faglige indhold:
Louise Willumsen
DA Åben Virksomhed
29 20 03 15
lew [at] da [dot] dk

Book tilbuddet ved at kontakte:
Nick Pihlkjær
POWER Tilst
30 16 56 50
nick [dot] pihlkjaer [at] power [dot] dk