Gratis

Den digitale butik - Bilka

Beskrivelse

Hvordan bruger Bilka Tilst data til planlægning, og hvordan kan automatiske prognoser (automatisk disponering) hjælpe med at styre varebestilling, lagerbeholdning, vagtplaner m.v.?

Igennem dette undervisningsforløb i Matematik, vil eleverne få en forståelse for vigtigheden af databearbejdning, og hvordan man kan bruge matematiske modeller til at regne på, hvad der kommer til at ske i virkeligheden.

Undervisningsforløbet er udviklet til Matematik på 7.-9. årgang. Det opfylder en række Fælles Mål i Matematik inden for Modellering og Kommunikation og bidrager endvidere til opfyldelse af målene i faget Uddannelse & job. Som en del af undervisningsforløbet besøger klassen en detailbutik, hvor de får et hands-on indtryk af, hvordan det, de lærer i klassen, hver dag bruges i verden omkring os. Samtidig stifter eleverne bekendtskab med jobfunktioner, uddannelser og karriereveje i detailhandlen og en almen viden om det private erhvervsliv og dermed det samfund, de indgår i.

Formål

Når klassen har gennemført dette forløb, kan de:

  • Forklare, hvad Automatisk Disponering er
  • Give eksempler på, hvilke data, der bliver registreret i forbindelse med Automatisk Disponering.
  • Udvælge data og variable til at opstille en matematisk model for Automatisk Disponering
  • Oprette en model i et regneark med data og regnearksformler, så den kan simulere automatisk disponering af et antal varer i en butik (Modellering).
  • Formidle den nye viden om Automatisk Disponering og den matematiske model i regnearket i en skærmoptagelse (Kommunikation).
Sted
Bilka Tilst
Agerøvej 7
8381 Aarhus
Undervisningsmateriale

Elevark mm. kan findes her: link

Lærervejledning er vedhæftet herunder:

Tilmelding

Spørgsmål til det faglige indhold:
Louise Willumsen
DA Åben Virksomhed
29 20 03 15
lew@da.dk

Book tilbuddet ved at kontakte:
Vivi Poulsen
Bilka Tilst
vivi.poulsen@bilka.dk